چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵
۰ نفر

نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که روز سه‌شنبه برگزار شد همانطور که پیش‌بینی می‌شد به پیروزی جمهوریخواهان در اکثر ۵۰ایالت این کشور منجر شد.

فتح کنگره توسط جمهوری خواهان

به اين ترتيب اكنون حزب جمهوريخواه كه در سال‌هاي اخير كنترل مجلس نمايندگان را به‌دست داشت، علاوه بر افزايش كرسي‌هايش در اين مجلس، اكثريت را در سنا هم به‌دست آورد. اكنون كنگره در اختيار اكثريت جمهوريخواه است و اين مي‌تواند رويارويي ميان دولت و مجلس در آمريكا را تشديد كند.

اين نخستين بار از سال۲۰۰۶ است كه جمهوريخواهان كنترل مجلس سنا و مجلس نمايندگان آمريكا را در دست گرفته‌اند. البته در تاريخ آمريكا معمولا انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره در دولت دوم رئيس‌جمهور وقت، به شكست حزب حاكم منجر مي‌شود. اين الگويي است كه در دولت‌هاي قبلي آمريكا هم تكرار شده است.

عصر ديروز بعد از معلوم شدن نتيجه انتخابات در اكثر ايالت‌ها، باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا رهبران 2حزب در كنگره را براي روز جمعه به كاخ سفيد دعوت كرده تا درباره شرايط جديد سياسي گفت‌و‌گو كنند. همچنين هري ريد رهبر اكثريت دمكرات در سناي كنوني آمريكا در پيامي اينترنتي به ميچ مك‌كانل، سناتور جمهوريخواه، پيروزي او در انتخابات را به‌عنوان رهبر جديد اكثريت جمهوريخواه در سناي جديد تبريك گفت. مك‌كانل توانست رقيب دمكرات خود را در كنتاكي شكست دهد و پس از اعلام پيروزي‌اش گفت: مردم ديگر به اين دولت، اعتماد ندارند.

حزب جمهوريخواه آمريكا همچنين در انتخابات مجلس نمايندگان توانست به پيروزي‌هايي دست يابد و 9كرسي به كرسي‌هاي قبلي خود اضافه كرد. در انتخابات فرمانداري‌ها نيز جمهوريخواهان در بيش از نيمي از 36 ايالتي كه انتخابات در آن برگزار مي‌شد، پيروز شدند. به اين ترتيب با كنترل كنگره آمريكا توسط حزب جمهوريخواه، اين حزب خواهد توانست در 2سال پاياني رياست‌جمهوري باراك اوباما، نقش بزرگ‌تري ايفا كند.

جمهوريخواهان با پيروزي‌هاي به‌دست آورده مي‌توانند سياست‌هاي موردنظر خود را در لوايح بودجه اعمال كنند. آنها همچنين مي‌توانند مانعي بر سر تأييد افراد پيشنهادي اوباما براي مسئوليت‌هاي قضايي و اجرايي ايجاد كنند.

  • همه‌پرسي درباره مقبوليت اوباما

مشاركت در انتخابات ميان‌دوره‌اي آمريكا معمولا پايين است و نتيجه آن غالبا به نفع حزبي كه در قدرت نيست تمام مي‌شود. محبوبيت باراك اوباما رئيس‌جمهور دمكرات آمريكا نيز با رسيدن به حدود ۴۰درصد، به پايين‌ترين سطح خود از ابتداي رياست‌جمهوري‌ او رسيده و اين امر در شكست دمكرات‌ها بي‌تأثير نبوده است.

جمهوريخواهان در اين دوره از انتخابات از اين مسئله نهايت استفاده را كردند و در تبليغات انتخاباتي به نارضايتي از اوباما و سياست‌هايش اشاره كردند و گفتند كه اين انتخابات، همه‌پرسي براي مقبوليت اوباماست.

  • پايگاه رأي دمكرات‌ها باقي است

تحليل نتايج اين انتخابات نشان مي‌دهد ائتلافي از راي‌دهندگاني كه 2دوره اوباما و دمكرات‌ها را در كاخ سفيد در قدرت نگاه داشتند، همچنان به دمكرات‌ها رأي مي‌دهند. اين ائتلاف متشكل از سياهپوستان، اسپانيايي‌تبارها، زنان و جوانان است. اين گروه‌ها از راي‌دهندگان آمريكايي در اين انتخابات شركت نكردند و عدم‌مشاركت آنها در انتخابات باعث پيروزي جمهوريخواهان شده‌است.

  • تأثير قدرت گرفتن جمهوريخواهان در آمريكا

اكنون با اين انتخابات، قدرت در واشنگتن 2نيم شده و دمكرات‌ها قدرت اجرايي و جمهوريخواهان قدرت مقننه را به‌دست دارند. اما اين وضعيت چه تأثيري بر سياست در واشنگتن‌مي‌گذارد. ابتدا اينكه، روند تصويب و اصلاح قوانين به‌دليل اختلاف ميان 2حزب از اين هم كندتر خواهد شد. به‌ويژه آنكه اكنون سنا هم در كنترل جمهوريخواهان است. اما قدرت اجرايي همچنان در اختيار دمكرات‌هاست و اوباما از مدت‌ها قبل از اين انتخابات به‌دنبال راه‌هايي براي تصويب قوانين و طرح‌هايش با دور زدن كنگره تحت كنترل جمهوريخواهان بود.

 

آمریکا

 

کد خبر 276941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha